BAĞIMSIZ DENETÇİ RAPORU
FAVORİ DİNLENME YERLERİ A.Ş.
YÖNETİM KURULU BAŞKANLIĞI'NA Favori Dinlenme Yerleri A.Ş.'nin ("Şirket") 31 Aralık 2013 tarihi itibariyle hazırlanan ve ekte yer alan finansal durum tablosunu (bilançosunu), aynı tarihte sona eren yıla ait kar veya zarar ve diğer kapsamlı gelir tablosunu, özkaynak değişim tablosunu, nakit akış tablosunu ve önemli muhasebe politikalarının özeti ve diğer açıklayıcı dipnotlarını denetlemiş bulunuyoruz.
Yönetimin Finansal Tablolarla İlişkin Sorumluluğu Şirket yönetimi, bu finansal tabloların Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu ("KGK") tarafından yayımlanan Türkiye Muhasebe Standartları'na ("TMS") uygun olarak hazırlanmasından ve gerçeğe uygun olarak sunumundan ve bunun için finansal tabloların usulsüzlük veya hatadan kaynaklanan önemli yanlışlıklar içermeyecek biçimde hazırlanmasını sağlamak amacıyla yönetim tarafından gerekli görülen iç kontrollerden sorumludur.
Bağımsız Denetim Kuruluşunun Sorumluluğu Sorumluluğumuz, yaptığımız bağımsız denetime dayanarak bu finansal tablolar hakkında görüş vermektir. Bağımsız denetimimiz, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından yayımlanan bağımsız denetim standartlarına uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Bu standartlar, etik ilkelere uyulmasını ve bağımsız denetimin, finansal tabloların gerçeği doğru ve dürüst bir biçimde yansıtıp yansıtmadığı konusunda makul bir güvenceyi sağlamak üzere planlanarak yürütülmesini gerektirmektedir. Bağımsız denetimimiz, finansal tablolardaki tutarlar ve dipnotlar ile ilgili bağımsız denetim kanıtı toplamak amacıyla, bağımsız denetim tekniklerinin kullanılmasını içermektedir. Bağımsız denetim tekniklerinin seçimi, finansal tabloların hata ve/veya hileden ve usulsüzlükten kaynaklanıp kaynaklanmadığı hususu da dahil olmak üzere önemli yanlışlık içerip içermediğine dair risk değerlendirmesini de kapsayacak şekilde, mesleki kanaatimize göre yapılmıştır. Bu risk değerlendirmesinde, Şirket'in iç kontrol sistemi göz önünde bulundurulmuştur. Ancak, amacımız iç kontrol sisteminin etkinliği hakkında görüş vermek değil, bağımsız denetim tekniklerini koşullara uygun olarak tasarlamak amacıyla, Şirket yönetimi tarafından hazırlanan finansal tablolar ile iç kontrol sistemi arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bağımsız denetimimiz, ayrıca Şirket yönetimi tarafından benimsenen muhasebe politikaları ile yapılan önemli muhasebe tahminlerinin ve finansal tabloların bir bütün olarak sunumunun uygunluğunun değerlendirilmesini içermektedir.
Bağımsız denetim sırasında elde ettiğimiz denetim kanıtlarının, şartlı görüşümüzün oluşturılmasına yeterli ve uygun bir dayanak oluşturduğuna inanıyoruz.
Şartlı Görüşün Dayanakları
1. Türkiye Halk Bankası A.Ş. tarafından 31.12.2012 tarihi itibariyle FYYS kapsamındaki nakdi kredi borçlarına ilişkin olarak Şirkete bildirilen ana para borcu tutarı olan 46.538.510 USD ile ilgili olarak 31 Aralık 2013 tarihi itibariyle taraflar arasında mutabakat gerçekleştirilememiştir. Şirket tarafından süreci devam etmekte olan VII. EK FYYS kapsamında borcun 44.440.247 TL'na sabitleneceği görüşüyle anılan borcun 31.12.2013 tarihi itibariyle değerlemesi yapılmamıştır.
Ancak Banka tarafından en son 14.03.2013 tarihinde 46.538.510 USD olarak bildirilen borcun TL'na sabitlenmesine ilişkin VII. EK FYYS''nin 31 Aralık 2013 tarihinde kesinleşmediği ve anılan tarih itibariyle Türkiye Halk Bankası A.Ş. ile yeni bir mutabakat sağlanamadığı hususları göz önünde bulundurularak, Şirket tarafından ihtiyatlılık prensibi gereği döviz cinsinden söz konusu borçla ilgili olarak 31 Aralık 2013 tarihi itibariyle değerleme yapılarak sonuçlarının finansal tablolara yansıtılması ve (23) no'lu Dipnotta yer alan risk analizlerinin değerleme sonucu oluşan tutara göre yapılması gerekirdi.
2. Bir gerçek kişiden önceki yıllarda alınan 249.000 Avro tutarındaki döviz cinsinden borçla ilgili olarak 31 Aralık 2013 tarihi itibariyle değerleme yapılması gerekirken bahsi geçen borçla ilgili değerleme yapılmamıştır. Şirket tarafından söz konusu borçla ilgili olarak 31 Aralık 2013 tarihi itibariyle değerleme yapılarak sonuçlarının finansal tablolara yansıtılması ve (23) no'lu Dipnotta yer alan risk analizlerinin değerleme sonucu oluşan tutara göre yapılması gerekirdi.
3. Şirket Yönetim Kurulu, 16.12.2013 tarihli ve 15 sıra no'lu kararıyla Şirketin FYYS kapsamındaki kredi borçlarına karşılık olarak Türkiye Halk Bankası A.Ş.'ne teminat olarak verilen 4.133.178 TL tutarındaki senetli şüpheli alacağın, senet borçlusu üyelerin gerek yasadan kaynaklanan cayma haklarını kullanmaları, gerekse Mahkeme kararıyla sözleşmelerinin feshini sağlamaları karşısında, fesih edilen sözleşmeler çerçevesinde üyelerden alınan ve T. Halk Bankasında teminatta gözüken bu senetlerin akıbetinin araştırılmasına gerek olmadığına ve Şirketin mali kayıtlarında şüpheli alacak olarak yer alan söz konusu kaydın silinmesine karar vermiş ve Şirketin kayıtlarında şüpheli alacak ve şüpheli alacaklar karşılığı hesaplarında 4.133.178 TL olarak yer alan söz konusu alacak tutarı, anılan hesaplar karşılıklı olarak kapatılmak suretiyle 31.12.2013 tarihli bilançodan çıkartılmıştır.
Şirket tarafından Türkiye Halk Bankası A.Ş. ile 31 Aralık 2013 tarihi itibariyle mutabakat yapılmamış olduğundan, kayıtlardan çıkartılan ve 2009 ve daha önceki yıllarda karşılık ayrılmak suretiyle gider kaydedilmiş bulunan 4.133.178 TL'lık alacağın ne kadarlık kısmının feshedilen sözleşmelerden kaynaklandığı tespit edilmeden yapılan bu işlemin finansal tablolar üzerindeki etkisi tespit edilememiştir.
4. İlişkili taraflardan olan önceki yıllardan devreden alacaklar mevcut olup, 2013 yılında temlik sözleşmeleriyle kısmen ilişkili taraflara olan borçlarla mahsubu yapılan söz konusu alacaklarla ilgili adatlandırma yapılmamış ve sonuçları finansal tablolara yansıtılmamıştır. 5. Şirketin borç ve alacakları için ilişkili taraflar dışında mutabakat yapılmadığından, reeskont uygulanamamıştır.
6. SPK tarafından Şirket hakkında uygulanan ve 24.01.2013 tarihli ve 29833736.115.01.111-555 sayılı yazı ile Şirkete tebliğ edilen 52.462 TL tutarındaki idari para cezasının, yapılacak ilk genel kurul toplantısı gündemine alınarak cezaya neden olan fiilin işlendiği tarihte görevde olan yönetim kurulu üyelerine rücu edilip edilmemesi konusunda karar alınması gerekmektedir.
Şartlı Görüş
Görüşümüze göre, yukarıda "Şartlı Görüşün Dayanakları" paragrafında açıklanan hususların finansal tablolar üzerindeki etkileri hariç olmak üzere, finansal tablolar, Favori Dinlenme Yerleri A.Ş.'nin 31 Aralık 2013 tarihi itibariyle finansal durumunu, aynı tarihte sona eren yıla ait finansal performansını ve nakit akışlarını, Türkiye Muhasebe Standartlarına uygun olarak ve tüm önemli yönleriyle doğru ve dürüst bir biçimde yansıtmaktadır.
Diğer İlgili Mevzuattan Kaynaklanan Bağımsız Denetçi Yükümlülükleri Hakkında Raporlar 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun ("TTK") 402. maddesi uyarınca; Yönetim Kurulu tarafımıza denetim kapsamında istenen açıklamaları yapmış ve istenen belgeleri vermiştir. Ayrıca Şirketin 1 Ocak- 31 Aralık 2013 hesap döneminde defter tutma düzeninin, kanun ile Şirket esas sözleşmesinin finansal raporlamaya ilişkin hükümlerine uygun olmadığına dair önemli bir hususa rastlanmamıştır.
6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 378. maddesine göre, pay senetleri borsada işlem gören şirketlerde, yönetim kurulu, şirketin varlığını, gelişmesini ve devamını tehlikeye düşüren sebeplerin erken teşhisi, bunun için gerekli önlemler ile çarelerin uygulanması ve riskin yönetilmesi amacıyla, uzman bir komite kurmak, sistemi çalıştırmak ve geliştirmekle yükümlüdür.
Aynı kanunun 398. maddesinin 4. fıkrasında ise, denetçinin, yönetim kurulunun şirketi tehdit eden veya edebilecek nitelikteki riskleri zamanında teşhis edebilmek ve risk yönetimini gerçekleştirebilmek için 378 inci maddede öngörülen sistemi ve yetkili komiteyi kurup kurmadığını, böyle bir sistem varsa bunun yapısı ile komitenin uygulamalarını açıklayan, esasları KGK tarafından belirlenecek, ayrı bir rapor düzenleyerek, denetim raporuyla birlikte, yönetim kuruluna sunması öngörülmüştür.
Rapor tarihi itibariyle Şirket tarafından tarafından 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 378. maddesinde öngörülen Komite kurulmamış, risk yönetimiyle ilgili sistem oluşturulmamıştır. Öte yandan, KGK tarafından aynı Kanunun 398/4. maddesi hükmü uyarınca denetçiler tarafından hazırlanması gereken denetim raporuyla ilgili olarak belirlenmesi gereken esaslar henüz belirlenmemiştir. Dolayısıyla Şirket Yönetimi'nin, gerçekleştirdiği faaliyetlerin operasyonel etkinliği ve yeterliliğini değerlendirmek ve risk yönetimi ile ilgili denetçi kanaati oluşturmak üzere bir çalışma gerçekleştirilememiş ve bu amaçla ayrı bir rapor düzenlenmemiştir.
Ankara, 03 Mart 2014
M. Rıdvan SELÇUK Sorumlu Ortak Baş Denetçi BDD Bağımsız Denetim ve Danışmanlık A.Ş. |
|