Bağımsız Denetim Kuruluşu | Denetim Türü | Görüş Türü |
---|---|---|
GÜRELİ YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK VE BAĞIMSIZ DENETİM HİZMETLERİ A.Ş. | Sürekli | Şartlı |
YÖNETİM KURULUNUN YILLIK FAALİYET RAPORUNA İLİŞKİN
BAĞIMSIZ DENETÇİ RAPORU
Martı Otel İşletmeleri Anonim Şirketi Yönetim Kurulu'na
Sınırlı Olumlu Görüş
Martı Otel İşletmeleri Anonim Şirketi'nin ("Şirket") ve Bağlı Ortaklığı'nın (hepsi birlikte grup olarak anılacaktır) 1 Nisan 2019 - 31 Mart 2020 özel hesap dönemine ilişkin yıllık faaliyet raporunu denetlemiş bulunuyoruz.
Görüşümüze göre Sınırlı Olumlu Görüşün Dayanağı bölümünde belirtilen hususların etkileri hariç olmak üzere yönetim kurulunun yıllık faaliyet raporu içinde yer alan finansal bilgiler ile Yönetim Kurulunun Grubun durumu hakkında yaptığı irdelemeler, tüm önemli yönleriyle, denetlenen tam set finansal tablolarla ve bağımsız denetim sırasında elde ettiğimiz bilgilerle tutarlıdır ve gerçeği yansıtmaktadır.
Sınırlı Olumlu Görüşün Dayanağı
I-Grup'un 31.10.2019, 18.12.2019 ve 10.01.2020 tarihlerinde Kamuyu Aydınlatma Platformu'nda açıkladığı üzere, Denizbank A.Ş ve Deniz Faktoring A.Ş.'den kullanılmış olan ve finansal tablolarda 902.601.405 TL' olarak yer almış krediler (Dipnot 8) alacaklı banka ve factoring kuruluşu tarafından icra takibine konu edilmiş ve tamamına muacceliyet kazandırılmıştır. Denetim faaliyetleri esnasında Banka'ya mutabakat yazısı gönderilmiş olup; banka tarafından cevap yazısında gönderilen kredi bilgilerine yer verilemeyeceği ve icra dairelerinden kapak hesaplarının alınabileceğine dair açıklama yapılmıştır. COVID-19 salgınından dolayı icra dairelerinin kapalı olması nedeniyle icra dairesinden 31.03.2020 tarihi itibariyle icra kapak hesapları temin edilememiştir. Kredilere ilişkin faiz tahakkukları şirket yönetimi tarafından önceki dönemlerde (31.12.2019 itibariyle) temin edilen icra kapak yazılarındaki faiz oranları baz alınarak hesaplanmıştır. Denetim şirketimiz tarafından mevcut fiili durumu gösterir sağlıklı bir mutabakat yapabilme imkânı bulunamamıştır.
II- İlişikteki finansal durum tablosunda, maddi duran varlıklar içerisinde 69.500.000 TL bedelle yer alan ve Denizbank protokolüne konu Muğla ili, Ortaca ilçesi, Fevziye mahallesi, Akçaköy-Sarısu mevkii 136 ada 2 parsel ve 136 ada 2 parselin deniz ile bağlantısını sağlayan ön izin alınmış 136 ada 3 parsele ilişkin haklar ile, mülkiyeti Hazine ve Maliye Bakanlığına ait olan Muğla ili, Marmaris ilçesi, İçmeler 'deki 2649, 2471, 2472 ve 2473 parseller ("Maliye Kampı Tesisleri") için yapılan ve finansal durum tablosunda maddi duran varlıklar hesap grubunda devam edilen yatırımlar içerisinde 9.970.103 TL maliyet bedeli ile yer alan harcama tutarları için Kültür ve Turizm Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından açılan kesin tahsisin iptali ve verilen ön iznin iptaline ilişkin davalara dipnot 2.08.06 ve 22'de yer verilmiştir. Grup yönetimi bahse konu gayrimenkullerden gelecekte ekonomik fayda beklediğinden bu tutarları finansal tablo dışı bırakmamıştır. Söz konusu hakların finansal tablolarda sunulmasına devam edilmesi bu davaların neticesine bağlıdır.
Yaptığımız bağımsız denetim, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK) tarafından yayımlanan Türkiye Denetim Standartlarının bir parçası olan Bağımsız Denetim Standartlarına (BDS'lere) uygun olarak yürütülmüştür. Bu Standartlar kapsamındaki sorumluluklarımız, raporumuzun Bağımsız Denetçinin Konsolide Finansal Tabloların Bağımsız Denetimine İlişkin Sorumlulukları bölümünde ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır. KGK tarafından yayımlanan Bağımsız Denetçiler için Etik Kurallar (Etik Kurallar) ile konsolide finansal tabloların bağımsız denetimiyle ilgili mevzuatta yer alan etik hükümlere uygun olarak Gruptan bağımsız olduğumuzu beyan ederiz. Etik Kurallar ve mevzuat kapsamındaki etiğe ilişkin diğer sorumluluklar da tarafımızca yerine getirilmiştir. Bağımsız denetim sırasında elde ettiğimiz bağımsız denetim kanıtlarının, sınırlı olumlu görüşümüzün oluşturulması için yeterli ve uygun bir dayanak oluşturduğuna inanıyoruz.
Dikkat Çekilen Hususlar
a) Şirket'in finansal durum tablosundaki, yatırım amaçlı gayrimenkulleri için yaptırmış olduğu değerleme raporları önceki dönemden farklı bir değerleme firması tarafından yapılmış olup;
- Sınırlı olumlu görüşün dayanağı bölümünde belirtilen Muğla ili, Ortaca ilçesi, Fevziye mahallesi, Akçaköy-Sarısu mevkindeki Turizm Bakanlığı tarafından kesin tahsisi yapılmış 136 ada 2 parsel ve 136 ada 3 parsele ilişkin değerlemelerde önceki dönemde 46.696.000 TL (6.997.752 Euro) değer öngörülmüş iken bu sene 69.500.000 TL (9.632.710 Euro) olarak değerlenmiştir. 136 Ada 2 ve 3 parsel için toplam değer artışı 21.506.264 TL olarak gerçekleşmiştir.
- Antalya ili, Kemer ilçesi, Çamyuva mahallesi, 127 ada 1 parseldeki arsa ("Çamyuva") üzerine cari dönemde 1.107.397 TL'lik yatırım yapılmış olup, arsanın yeni değerleme raporunda gerçeğe uygun değeri 9.390.000 TL (1.301.455 Euro) olarak değerlenmiştir. Çamyuva için toplam değer artışı 6.324.254 TL gerçekleşmiştir.
- Muğla ili, Marmaris ilçesi, İçmeler Mahallesinde yer alan Martı Resort Otele ilişkin önceki dönemde 227.944.000 TL (36.073.938 Euro) değer öngörülmüş iken bu sene 292.820.000 TL (40.584.893 Euro) olarak değerlenmiştir. Değer artışı 64.876.000 TL olarak gerçekleşmştir.
- Yeni değerleme firması tarafından hazırlanan değerleme raporlarında "Değerleme işlemini olumsuz yönde etkileyen / sınırlayan faktörler" bölümünde, "Korona virüs (Covid-19) olarak bilinen bulaşıcı hastalık sebebiyle; Dünya Sağlık Örgütü ve Sağlık Bakanlığı Koronavirüs Bilim Kurulu'nun önerileri doğrultusunda hareket edilerek saha ziyaretlerimiz zorunlu olarak durdurulmuş olup, çalışmalarımız masa başından yürütülmüştür. Bu nedenle, konu gayrimenkul yerinde görülememiş ve ilgili Belediye'de imar dosyası incelemesi yapılamamıştır." ibaresi yer almaktayken bazı raporlarda bu ibareye ek olarak "Konu gayrimenkulün, mülkiyet yapısı açısından arsa pazarında ender olarak bulunan bir gayrimenkul olması nedeni ile, dikkate alınan tahsisli arsa emsalleri yakın çevre dışı bölgeyi de kapsayan daha geniş bir pazar alanından seçilmiştir." ibaresi yer almaktadır.
Yukarıdaki hususlarla ilgili olarak finansal tabloların 18. dipnotuna dikkat çekeriz.
b) Şirket'in not 37'de açıklamış olduğu, Kibele Proje Yönetimi ve Danışmanlık A.Ş. (Narin Tekstil Endüstrisi A.Ş. ile birleşmiştir.) ile Narin Tekstil Endüstrisi A.Ş.'den olan alacakların tasfiyesine ilişkin protokol kapsamında tahsil edilmesi gereken alacaklar mevcut olup; bilanço tarihi itibariyle tahsilatları henüz gerçeklememiştir. Konuyla ilgili olarak finansal tabloların 37. dipnotuna dikkat çekeriz.
c) Grup'un, 31 Mart 2020 tarihinde sona eren yıl boyunca 127.551.613 TL net zarar ettiğini ve bu tarih itibarıyla Grubun kısa vadeli borçlarının toplam varlıklarını 1.012.729.477 TL aştığını gösteren 2.10 numaralı finansal tablo dipnotuna dikkat çekeriz. 2.10 numaralı finansal tablo dipnotunda ifade edilen bu olay veya şartlar, bu dipnotta açıklanan diğer hususlarla birlikte, Grup'un sürekliliğini devam ettirme kabiliyetine ilişkin ciddi şüphe oluşturabilecek önemli bir belirsizliğin mevcut olduğunu göstermektedir.
Ancak bu hususlar tarafımızca verilen görüşü etkilememektedir.
Yaptığımız bağımsız denetim, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (KGK) tarafından yayımlanan Türkiye Denetim Standartlarının bir parçası olan Bağımsız Denetim Standartlarına (BDS'lere) uygun olarak yürütülmüştür. Bu Standartlar kapsamındaki sorumluluklarımız, raporumuzun Bağımsız Denetçinin Yıllık Faaliyet Raporunun Bağımsız Denetimine İlişkin Sorumlulukları bölümünde ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır. KGK tarafından yayımlanan Bağımsız Denetçiler için Etik Kurallar (Etik Kurallar) ve bağımsız denetimle ilgili mevzuatta yer alan etik hükümlere uygun olarak Şirket'ten bağımsız olduğumuzu beyan ederiz. Etik Kurallar ve mevzuat kapsamındaki etiğe ilişkin diğer sorumluluklar da tarafımızca yerine getirilmiştir. Bağımsız denetim sırasında elde ettiğimiz bağımsız denetim kanıtlarının, görüşümüzün oluşturulması için yeterli ve uygun bir dayanak oluşturduğuna inanıyoruz.
Tam Set Finansal Tablolara İlişkin Denetçi Görüşümüz
Şirket'in 1 Nisan 2019 - 31 Mart 2020 özel hesap dönemine ilişkin tam set finansal tabloları hakkında 9 Haziran 2020 tarihli denetçi raporumuzda sınırlı olumlu görüş bildirmiş bulunuyoruz.
Yönetim Kurulunun Yıllık Faaliyet Raporuna İlişkin Sorumluluğu
Şirket yönetimi, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun (TTK) 514 ve 516 ncı maddelerine göre yıllık faaliyet raporuyla ilgili olarak aşağıdakilerden sorumludur:
a) Yıllık faaliyet raporunu bilanço gününü izleyen ilk üç ay içinde hazırlar ve genel kurula sunar.
b) Yıllık faaliyet raporunu; şirketin o yıla ait faaliyetlerinin akışı ile her yönüyle finansal durumunu doğru, eksiksiz, dolambaçsız, gerçeğe uygun ve dürüst bir şekilde yansıtacak şekilde hazırlar. Bu raporda finansal durum, finansal tablolara göre değerlendirilir. Raporda ayrıca, şirketin gelişmesine ve karşılaşması muhtemel risklere de açıkça işaret olunur. Bu konulara ilişkin yönetim kurulunun değerlendirmesi de raporda yer alır.
c) Faaliyet raporu ayrıca aşağıdaki hususları da içerir:
- Faaliyet yılının sona ermesinden sonra şirkette meydana gelen ve özel önem taşıyan olaylar,
- Şirketin araştırma ve geliştirme çalışmaları,
- Yönetim kurulu üyeleri ile üst düzey yöneticilere ödenen ücret, prim, ikramiye gibi mali menfaatler, ödenekler, yolculuk, konaklama ve temsil giderleri, ayni ve nakdî imkânlar, sigortalar ve benzeri teminatlar.
Yönetim kurulu, faaliyet raporunu hazırlarken Gümrük ve Ticaret Bakanlığının ve ilgili kurumların yaptığı ikincil mevzuat düzenlemelerini de dikkate alır.
Bağımsız Denetçinin Yıllık Faaliyet Raporunun Bağımsız Denetimine İlişkin Sorumluluğu
Amacımız, TTK hükümleri çerçevesinde yıllık faaliyet raporu içinde yer alan finansal bilgiler ile Yönetim Kurulunun yaptığı irdelemelerin, Şirketin denetlenen finansal tablolarıyla ve bağımsız denetim sırasında elde ettiğimiz bilgilerle tutarlı olup olmadığı ve gerçeği yansıtıp yansıtmadığı hakkında görüş vermek ve bu görüşümüzü içeren bir rapor düzenlemektir.
Yaptığımız bağımsız denetim, BDS'lere uygun olarak yürütülmüştür. Bu standartlar, etik hükümlere uygunluk sağlanması ile bağımsız denetimin, faaliyet raporunda yer alan finansal bilgiler ve Yönetim Kurulunun yaptığı irdelemelerin finansal tablolarla ve denetim sırasında elde edilen bilgilerle tutarlı olup olmadığına ve gerçeği yansıtıp yansıtmadığına dair makul güvence elde etmek üzere planlanarak yürütülmesini gerektirir.
Bu bağımsız denetimi yürütüp sonuçlandıran sorumlu denetçi Metin Etkin'dir.
GÜRELİ YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK VE BAĞIMSIZ DENETİM HİZMETLERİ A.Ş.
An Independent Member of BAKER TILLY INTERNATIONAL
İstanbul, 9 Haziran 2019
Metin Etkin
Sorumlu Denetçi
Finansal Tablo Niteliği | Konsolide |
İlgili Şirketler
|
[MRGYO]
|
||||||||
İlgili Fonlar
|
[]
|
||||||||
Türkçe
|
|||||||||
oda_UnconsolidatedOperatingReviewReportAbstract|
|
|
||||||||
oda_CorrectionAnnouncementFlag|
|
|
Hayır (No)
|
|||||||
oda_DateOfThePreviousNotificationAboutTheSameSubject|
|
|
-
|
|||||||
oda_ExplanationSection|
|
|
||||||||
oda_ExplanationTextBlock|
|
Şirketimizin 01.04.2019-31.03.2020 Özel Hesap Dönemi Faaliyet Raporu eklidir. |